Trendy a předpovědi pro online marketing v roce 2022

Které technologie ovlivní marketingový trh, proč potřebujete dát šanci TikToku a kolik sekund udrží dnes zákazník pozornost? Na tyto a další otázky odpovídáme v ultimátním průvodci marketingových trendů pro rok 2022.

Jaké byly předpovědi chování zákazníků 2021?

Nejprve ale trocha rekapitulace. Předpovědi nákupního chování a marketingových trendů před rokem 2020 zněly vesměs stejně jako roky před tím: větší podíl online nákupů, přístupů na web z mobilního zařízení a influencer marketing na vzestupu. Světová pandemie COVID 19, opatření s ní spojená a události posledních dvou let ale nákupním světem a chováním zahýbaly radikálněji, než dokázal kdokoliv předvídat. 

Podle globálních průzkumů uvedlo 67 % lidí již na začátku letošního roku, že od příchodu pandemie COVID 19 nakupují naprosto odlišným způsobem. Tomu se firmy musely rychle přizpůsobit: tržby v e-commerce sektoru závratně vyrostly (v Čechách dokonce s meziročním nárůstem až 26,5 %) 20 – 30 % firem přešlo do onlinu, jistě ale znáte mnoho podniků, které se se situací nestihly dostatečně rychle vyrovnat a skončily úplně.

Jaký je Standard prodeje produktů v aktuálním období?

Prodávat produkty online v roce 2022 není benefitem značky, jde o komoditu, často nutnou pro přežití firmy. Proto nestačí mít webové stránky, ale perfektní webové stránky (samozřejmě optimalizované pro mobilní telefony). Nestačí mít e-shop – mějte intuitivní, přístupný e-shop, který dostává standardům internetové populace. Skvělou studii na toto téma včetně tipů, jak svůj e-shop vylepšit, podnikl v loňském roce Košík roku. Nestačí “být na sociálních sítích” – stránku svého obchodu na Facebooku nebo na Instagramu pochopitelně založilo jen v posledních dvou letech nižší miliony lidí a přes 1 milion dalších navíc využilo přímo nástroj Facebook Shops, spuštěný v roce 2020. 

Je patrné, že většina z trendů minulého desetiletí se rychle staly standardem trhu, a na stole tedy leží otázka: Co jsou zásadní trendy a nástroje na vzestupu, kterým v roce 2022 vyplatí věnovat čas a pozornost? Jako každý rok se tomuto tématu věnují profesionálové z Googlu, Hubspotu, Marketing Insideru a dalších a my máme také co dodat. Shrnuli jsme pro vás to nejdůležitější v následujícím seznamu.

1. Perfektní zákaznická zkušenost!

  • rychlejší web, důraz na udržitelnost, jednodušší platební metody a hlavně – (skvěle) fungující zákaznická podpora.

Možná jste si toho všimli sami u sebe. Pokud se web dlouho načítá nebo nejste schopni rychle dohledat informace k produktu, nejspíš ho opustíte a jdete hledat jinam. Pokud se zdržujete platebním převodem, zásilka přijde pozdě nebo v poškozeném obalu, nejspíš zde znovu nenakoupíte. Možností je dnes tolik, že nestačí prodávat produkt – musíte prodávat zkušenost. Tu nejlepší. 

Jak už jsme uvedli, weby jsou dnes rychlejší, mobilní, přístupné pro nevidomé a udržitelnost produktů i balení řeší zákazníci i média. Už v roce 2019 byla očekávaná reakční doba zákaznické podpory na chatu 44 vteřin. Amazon každý rok aktualizuje standardy FFF – Frustration Free Packaging. Sebemenší investice do lepší CX (customer experience) se vám násobně vrátí – podle výpočtů Bain & Company přináší i pouhá 5% retence zákazníků nárůst výnosů o 25 %.

2. Relevance, personalizace a individualita – termíny, které už nemůžete dál ignorovat

Období karantény významně posílilo individuální prožívání každého z nás: spousta lidí se náhle opravdu ocitla doma sama jen se svým počítačem a identita zejména společensky založených lidí se otřásla v základech. To dokazuje smutný fakt, že výskyt duševních onemocnění mezi dospělými se za poslední 2 roky zvýšil v ČR na 30 %. Pokud jste doteď mezi svými zákazníky nerozlišovali (nebo vedete v paměti, dejme tomu, 2 zákaznické skupiny podle tradičního rozdělení pohlaví), oni vás od ostatních značek také neodlišují.

Budoucnost patří značkám, které se zamýšlejí ne nad tím, jak oslovit zákazníka, ale jak oslovit člověka – z masa a kostí, s vlastními potřebami, touhami a vlastním způsobem trávení času. Snažte se dozvědět o svých zákaznících, co můžete, a dopřát každému z nich pocit, že mluvíte přímo k němu. Karina Govindji z Google jde ve svých radách ještě dál:: “Začněte tím, že zjistíte, co znamená identita pro lidi v zemích, ve kterých fungujete, a přizpůsobte této úvaze veškerou tvorbu obsahu, design i komunikaci.” Proto je tak důležité partnerství s dobře vybranými influencery: jde o “normální lidi,” s vlastním životem i potřebami. K těm se váš zákazník vztáhne nejsnáze.

3. Facebook, navzdory všem předpokladům, nadále roste

V posledních letech se často mluví o postupném pádu Facebooku – ať už kvůli kontroverzím ohledně ochrany dat uživatelů nebo nástupu jiných sociálních sítích. Uživatelé ale nikam neodchází – Facebook v tuto chvíli používají miliardy lidí, jen za poslední čtvrtletí byl celkový výnos z Facebook Ads přes 30 miliard dolarů a jak výnosy, tak počet uživatelů každý den dál rostou. Krista Neher z Boot Camp Digital radí:Držte se Facebookové inzerce i v 2022.” Pokud si nejste ve Facebook Ads jistí, poraďte se s námi, ať můžete nechat Facebook vydělávat za vás. 

Mezi další sociální sítě, které se vyplatí v roce 2022 využívat, patří LinkedIn, který za poslední rok zaznamenal neuvěřitelný vzestup uživatelů, a TikTok – kterého se zas drží stigma “sociální sítě pro děti.” Jenže Gen Z, tedy lidé narozeni mezi lety 1996 – 2010, tvoří 20 % populace, patří mezi ně špičkoví manažeři a zakladatelé firem a drží obrovskou kupní sílu. A jsou na TikToku.

Tik Tok reklama

4. Shoppable content

  • produkt bez obsahu už nikoho nezajímá, ale obsah bez produktu vám jen plýtvá budget.

Do dnešního nákupního procesu nevchází zákazník s pouhou potřebou – je zatížen (často jen podvědomou) znalostí značek a jejich postavení v rámci společenského kontextu. Svůj brand (i SEO) naštěstí můžete budovat skrze kvalitní obsah, který nejen prospěje značce, ale ve většině případů i navýší leady, CTR, konverze či retenci. Všechny vaše produkty lze prodávat skrze příběh – storytelling je považován za pilíř content marketingu.

Uživatelé ale dnes mohou nakupovat všude: skrze appky, sociální sítě i chytré televize. Dejte si tedy pozor, abyste zcela využili tzv. shoppable potenciálu vámi vybraných kanálů. Instagram, Facebook, Google i YouTube mají vždy možnost nakupovat přímo z fotek a videí a stejně už je tomu od letošního roku i v Livestreamech a na TikToku. 


5. Důraz na ochranu dat a soukromí: odladěná Cookies lišta je jen základ

Lištu se souhlasem s cookies pravděpodobně ignorujete: stejně jako 73 % internetové populace. Pokud ale člověk kamkoliv zadává osobní údaje, údaje ke kartě nebo (například v případě finančních nebo leteckých společností) fotí občanku či pas, zpravidla zpozorní. Podle nejnovějších statistik je ochrana dat a soukromí tématem pro více než 80 % lidí a 40 % lidí v průzkumu uvedlo, že firmám, které nakládají zejména s big data, vyloženě nevěří. Pro marketingové specialisty jde o zajímavé dilema: chceme vědět o uživateli co nejvíce informací, ale důvěra a loajalita zákazníka je mnohonásobně cennější. 

Proto přehodnoťte, jaké údaje od zákazníků při nákupu vyžadujete (jejich omezením totiž často i zkrátíte konverzní cestu a snížíte tak počet opuštěných košíků) a u těch, které poptáváte, uveďte jasně, za jakým účelem. Navíc existují nástroje jako nové Google Analytics 4, které poskytují výborné akviziční měření a statistiky za udržení aktuálních standardů zásad o ochraně dat.

 

6. Zázračný krátký video obsah a postupující technologie

Aktuální attention span, tedy doba udržení pozornosti, se usadil někde pod 8 vteřinami, což znamená jediné: máte 8 vteřin, abyste potenciálnímu zákazníkovi řekli všechno, co potřebujete. Proto budou i v nadcházejících letech budou online reklamě dominovat krátké video formáty. 

Marketingový prostor ale dnes už neodmyslitelně patří technologiím virtuální a rozšířené reality. V roce 2021 do VR a AR investovalo 30 % světových značek, appka IKEA vytrhla bezpočtu zákazníků trn z paty při nákupu nábytku a virtuální prohlídky muzeí umožňují neomezený přístup k umění návštěvníkům z celého světa. Nebojte se využít formáty 360°fotek a videí nebo investovat do pokročilých vizualizací produktu. Rok 2022 bude také dál klást důraz na chytré využití umělé inteligence při automatizaci marketingových kampaní, ale také pro komunikaci se zákazníky.

7. Nejdůležitější ale zůstává strategický a customer-centered marketing

Zatímco trendy přichází a odchází, to nejdůležitější zůstává. Pochopit, kdo je váš zákazník a vytvořit s ním kvalitní vztah. 

Jednou za čas se zastavte a zamyslete se nad tím, zda má vaše firma své proč a jak. Pokud něco z výše zmíněných předpovědí vyplývá jasně, je to přemíra produktů a mediální obsahu, ve kterých se dnes všichni pohybujeme. Firmy, které pouze prodávají produkt, už dávno skončily, nebo je to brzy čeká. 

Podívejte se zblízka nejen na svou cílovou skupinu, ale i na všechny vaše marketingové kanály. Jste si 100% jistí tím, že nesou kvalitní obsah, že jsou investice do nich optimalizované, že využíváte jejich potenciál naplno? Nezakládejte marketingové reklamy a kampaně na dojmech, intuici nebo předpovědích, ale držte se dat. 

Pokud vás něco o vašich zákaznících zajímá, nebojte se jich přímo zeptat a podpořit tak důvěru vašeho vztahu. A pokud vás zajímá více o tvorbě marketingové strategie, nebojte se zeptat profesionálů. Investice do dobře zpracované strategie, která vychází z dat a bere ohled na potřeby konkrétních zákazníků, se vyplatí každé firmě.

Další články ze světa online marketingu na váš e-mail

Maximálně 1x měsíčně, žádný spam, spousty užitečných informací, rad a tipů

Přihlášením k odběru novinek souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů


Líbil se vám článek?
Líbí se mi 2
Nelíbí se mi 0
Sdílet článek:

Další články, které by se vám mohli líbit

8. 07. 2022

Pište blog jako profesionál!

Jak psát dlouhodobě blog, který budou uživatelé i vyhledávače milovat? Jaké univerzální rady jdou pro tvorbu využít? Nejen tyto informace se dozvíte z našeho nového článku, který je zaměřený na téma copywritingu a psaní úspěšného blogu. Vyzkoušejte naše rady!

2. 10. 2021

Jak na marketingovou strategii?

Řadu firem donutil covid změnit své plány. Online business by se nakonec nevyhnul nikomu, ale pro ty, kteří do něj byli hozeni nepřipraveni, to může být problém. Jak na správnou strategii? Na to se podíváme v našem krátkém článku.

Máte zájem o spolupráci? Pojďme se do toho pustit

Zavolejte nebo nám napište zprávu. Pobavíme se o možné spolupráci a rozhodnutí, zda toho půjdete s námi pak necháme na vás.

Mám zájem o spolupráci