Které technologie ovlivní marketingový trh, proč potřebujete dát šanci TikToku a kolik sekund udrží dnes zákazník pozornost? Na tyto a další otázky odpovídáme v ultimátním průvodci marketingových trendů pro rok 2022.
Nejprve ale trocha rekapitulace. Předpovědi nákupního chování a marketingových trendů před rokem 2020 zněly vesměs stejně jako roky před tím: větší podíl online nákupů, přístupů na web z mobilního zařízení a influencer marketing na vzestupu. Světová pandemie COVID 19, opatření s ní spojená a události posledních dvou let ale nákupním světem a chováním zahýbaly radikálněji, než dokázal kdokoliv předvídat.
Podle globálních průzkumů uvedlo 67 % lidí již na začátku letošního roku, že od příchodu pandemie COVID 19 nakupují naprosto odlišným způsobem. Tomu se firmy musely rychle přizpůsobit: tržby v e-commerce sektoru závratně vyrostly (v Čechách dokonce s meziročním nárůstem až 26,5 %) 20 – 30 % firem přešlo do onlinu, jistě ale znáte mnoho podniků, které se se situací nestihly dostatečně rychle vyrovnat a skončily úplně.
Prodávat produkty online v roce 2022 není benefitem značky, jde o komoditu, často nutnou pro přežití firmy. Proto nestačí mít webové stránky, ale perfektní webové stránky (samozřejmě optimalizované pro mobilní telefony). Nestačí mít e-shop – mějte intuitivní, přístupný e-shop, který dostává standardům internetové populace. Skvělou studii na toto téma včetně tipů, jak svůj e-shop vylepšit, podnikl v loňském roce Košík roku. Nestačí “být na sociálních sítích” – stránku svého obchodu na Facebooku nebo na Instagramu pochopitelně založilo jen v posledních dvou letech nižší miliony lidí a přes 1 milion dalších navíc využilo přímo nástroj Facebook Shops, spuštěný v roce 2020.
Je patrné, že většina z trendů minulého desetiletí se rychle staly standardem trhu, a na stole tedy leží otázka: Co jsou zásadní trendy a nástroje na vzestupu, kterým v roce 2022 vyplatí věnovat čas a pozornost? Jako každý rok se tomuto tématu věnují profesionálové z Googlu, Hubspotu, Marketing Insideru a dalších a my máme také co dodat. Shrnuli jsme pro vás to nejdůležitější v následujícím seznamu.
Možná jste si toho všimli sami u sebe. Pokud se web dlouho načítá nebo nejste schopni rychle dohledat informace k produktu, nejspíš ho opustíte a jdete hledat jinam. Pokud se zdržujete platebním převodem, zásilka přijde pozdě nebo v poškozeném obalu, nejspíš zde znovu nenakoupíte. Možností je dnes tolik, že nestačí prodávat produkt – musíte prodávat zkušenost. Tu nejlepší.
Jak už jsme uvedli, weby jsou dnes rychlejší, mobilní, přístupné pro nevidomé a udržitelnost produktů i balení řeší zákazníci i média. Už v roce 2019 byla očekávaná reakční doba zákaznické podpory na chatu 44 vteřin. Amazon každý rok aktualizuje standardy FFF – Frustration Free Packaging. Sebemenší investice do lepší CX (customer experience) se vám násobně vrátí – podle výpočtů Bain & Company přináší i pouhá 5% retence zákazníků nárůst výnosů o 25 %.
Období karantény významně posílilo individuální prožívání každého z nás: spousta lidí se náhle opravdu ocitla doma sama jen se svým počítačem a identita zejména společensky založených lidí se otřásla v základech. To dokazuje smutný fakt, že výskyt duševních onemocnění mezi dospělými se za poslední 2 roky zvýšil v ČR na 30 %. Pokud jste doteď mezi svými zákazníky nerozlišovali (nebo vedete v paměti, dejme tomu, 2 zákaznické skupiny podle tradičního rozdělení pohlaví), oni vás od ostatních značek také neodlišují.
Budoucnost patří značkám, které se zamýšlejí ne nad tím, jak oslovit zákazníka, ale jak oslovit člověka – z masa a kostí, s vlastními potřebami, touhami a vlastním způsobem trávení času. Snažte se dozvědět o svých zákaznících, co můžete, a dopřát každému z nich pocit, že mluvíte přímo k němu. Karina Govindji z Google jde ve svých radách ještě dál:: “Začněte tím, že zjistíte, co znamená identita pro lidi v zemích, ve kterých fungujete, a přizpůsobte této úvaze veškerou tvorbu obsahu, design i komunikaci.” Proto je tak důležité partnerství s dobře vybranými influencery: jde o “normální lidi,” s vlastním životem i potřebami. K těm se váš zákazník vztáhne nejsnáze.
V posledních letech se často mluví o postupném pádu Facebooku – ať už kvůli kontroverzím ohledně ochrany dat uživatelů nebo nástupu jiných sociálních sítích. Uživatelé ale nikam neodchází – Facebook v tuto chvíli používají miliardy lidí, jen za poslední čtvrtletí byl celkový výnos z Facebook Ads přes 30 miliard dolarů a jak výnosy, tak počet uživatelů každý den dál rostou. Krista Neher z Boot Camp Digital radí: “Držte se Facebookové inzerce i v 2022.” Pokud si nejste ve Facebook Ads jistí, poraďte se s námi, ať můžete nechat Facebook vydělávat za vás.
Mezi další sociální sítě, které se vyplatí v roce 2022 využívat, patří LinkedIn, který za poslední rok zaznamenal neuvěřitelný vzestup uživatelů, a TikTok – kterého se zas drží stigma “sociální sítě pro děti.” Jenže Gen Z, tedy lidé narozeni mezi lety 1996 – 2010, tvoří 20 % populace, patří mezi ně špičkoví manažeři a zakladatelé firem a drží obrovskou kupní sílu. A jsou na TikToku.
Do dnešního nákupního procesu nevchází zákazník s pouhou potřebou – je zatížen (často jen podvědomou) znalostí značek a jejich postavení v rámci společenského kontextu. Svůj brand (i SEO) naštěstí můžete budovat skrze kvalitní obsah, který nejen prospěje značce, ale ve většině případů i navýší leady, CTR, konverze či retenci. Všechny vaše produkty lze prodávat skrze příběh – storytelling je považován za pilíř content marketingu.
Uživatelé ale dnes mohou nakupovat všude: skrze appky, sociální sítě i chytré televize. Dejte si tedy pozor, abyste zcela využili tzv. shoppable potenciálu vámi vybraných kanálů. Instagram, Facebook, Google i YouTube mají vždy možnost nakupovat přímo z fotek a videí a stejně už je tomu od letošního roku i v Livestreamech a na TikToku.
Lištu se souhlasem s cookies pravděpodobně ignorujete: stejně jako 73 % internetové populace. Pokud ale člověk kamkoliv zadává osobní údaje, údaje ke kartě nebo (například v případě finančních nebo leteckých společností) fotí občanku či pas, zpravidla zpozorní. Podle nejnovějších statistik je ochrana dat a soukromí tématem pro více než 80 % lidí a 40 % lidí v průzkumu uvedlo, že firmám, které nakládají zejména s big data, vyloženě nevěří. Pro marketingové specialisty jde o zajímavé dilema: chceme vědět o uživateli co nejvíce informací, ale důvěra a loajalita zákazníka je mnohonásobně cennější.
Proto přehodnoťte, jaké údaje od zákazníků při nákupu vyžadujete (jejich omezením totiž často i zkrátíte konverzní cestu a snížíte tak počet opuštěných košíků) a u těch, které poptáváte, uveďte jasně, za jakým účelem. Navíc existují nástroje jako nové Google Analytics 4, které poskytují výborné akviziční měření a statistiky za udržení aktuálních standardů zásad o ochraně dat.
Aktuální attention span, tedy doba udržení pozornosti, se usadil někde pod 8 vteřinami, což znamená jediné: máte 8 vteřin, abyste potenciálnímu zákazníkovi řekli všechno, co potřebujete. Proto budou i v nadcházejících letech budou online reklamě dominovat krátké video formáty.
Marketingový prostor ale dnes už neodmyslitelně patří technologiím virtuální a rozšířené reality. V roce 2021 do VR a AR investovalo 30 % světových značek, appka IKEA vytrhla bezpočtu zákazníků trn z paty při nákupu nábytku a virtuální prohlídky muzeí umožňují neomezený přístup k umění návštěvníkům z celého světa. Nebojte se využít formáty 360°fotek a videí nebo investovat do pokročilých vizualizací produktu. Rok 2022 bude také dál klást důraz na chytré využití umělé inteligence při automatizaci marketingových kampaní, ale také pro komunikaci se zákazníky.
Zatímco trendy přichází a odchází, to nejdůležitější zůstává. Pochopit, kdo je váš zákazník a vytvořit s ním kvalitní vztah.
Jednou za čas se zastavte a zamyslete se nad tím, zda má vaše firma své proč a jak. Pokud něco z výše zmíněných předpovědí vyplývá jasně, je to přemíra produktů a mediální obsahu, ve kterých se dnes všichni pohybujeme. Firmy, které pouze prodávají produkt, už dávno skončily, nebo je to brzy čeká.
Podívejte se zblízka nejen na svou cílovou skupinu, ale i na všechny vaše marketingové kanály. Jste si 100% jistí tím, že nesou kvalitní obsah, že jsou investice do nich optimalizované, že využíváte jejich potenciál naplno? Nezakládejte marketingové reklamy a kampaně na dojmech, intuici nebo předpovědích, ale držte se dat.
Pokud vás něco o vašich zákaznících zajímá, nebojte se jich přímo zeptat a podpořit tak důvěru vašeho vztahu. A pokud vás zajímá více o tvorbě marketingové strategie, nebojte se zeptat profesionálů. Investice do dobře zpracované strategie, která vychází z dat a bere ohled na potřeby konkrétních zákazníků, se vyplatí každé firmě.
O pojmu optimalizace pro vyhledávače (SEO) se toho na celém internetu píše mnoho. Co je pravda a jak optimalizaci webu vnímáme dnes? To se dozvíte v našem nejnovějším článku. Nakoukněte pod pokličku našim SEO specialistům, kteří pomáhají budovat weby nás i naši klientů den co den.
Jak psát dlouhodobě blog, který budou uživatelé i vyhledávače milovat? Jaké univerzální rady využít? Článek zaměřený na triky a tipy v copywritingu a psaní úspěšného blogu. Vyzkoušejte v praxi!
Pokud máte web nebo e-shop, určitě víte, jak je důležité SEO. Nejspíš už i víte, jaká klíčová slova přivádí vaše zákazníky a možná už tvoříte optimalizovaný textový obsah. Na úplné základy ale zapomenou i zkušení marketéři.
Zavolejte nebo nám napište zprávu. Pobavíme se o možné spolupráci a rozhodnutí, zda toho půjdete s námi pak necháme na vás.
Mám zájem o spolupráci