Řadu firem donutil covid změnit své plány. Online business by se nakonec nevyhnul nikomu, ale pro ty, kteří do něj byli hozeni nepřipraveni, to může být problém. Jak na správnou strategii? Na to se podíváme v našem krátkém článku.
Možná jste zvládli narychlo vybudovat web či e-shop, který funguje poměrně dobře a ani špatně nevypadá. Třeba jste i rozjeli své první online kampaně. Nic z toho však nemusí stačit a nebude to fungovat věčně. Bez pořádné marketingové strategie vlastně ani neznáte svůj online potenciál. Marketing na internetu v mnohém vychází z toho klasického. Avšak k tomu má obrovské množství specifik. Jak tedy na online marketingovou strategii, díky které budeme v online sféře vidět i prosperovat?
Marketingová strategie řeší celou řadu situací, ve kterých se firma, její konkrétní služba či produkt nachází. Obecně se ale každý podnikatel musí zajímat, kolik peněz je nutné investovat do marketingu a do online marketingu, aby dosáhl své cíle. To je otázka, kterou si každý klade na začátku, jenomže seriózní odpověď na ní jde dát až poté, co se zanalyzuje celkový potenciál firmy v daném segmentu. Pusťme se do toho.
Na začátku je potřebná dobrá analýza. Důležité je zanalyzovat nejen konkurenci, ale i dodavatele, vývojové trendy v segmentu, cílovou skupinu a její potenciál, tradičně příležitosti a hrozby. V online analýze se dokážeme konkurenci prostřednictvím analytických nástrojů podívat na zoubek poměrně zblízka. Snadno zanalyzujeme třeba její aktivity v oblasti SEO.
Důležité je ověřit funkčnost stávající strategie, cílení na konkrétní cílové skupiny, positioning a vše případně upravit podle nových zjištění či analýzy výsledků z předchozího období. Je třeba zanalyzovat současný stav, dle možnosti v číslech, a říct si cíle pro následující období.
Funkčním modelem je nadefinovat si skupiny potenciálních zákazníků, jež chceme oslovit. Ty pak personalizovat, vytvořit z nich smyšleného zákazníka a definovat, jak se tato osoba chová, jaké jsou její zákaznické preference, nastavit vhodné formy komunikace i najít témata, která ji osloví.
„Nefér výhoda“ – tak tradiční Business Model Canvas definuje nenapodobitelnou výhodu, kterou by měla každá firmy, značka či produkt najít. Něco, co nedokáže napodobit žádná konkurence a na čem lze postavit konkurenční výhodu. Online marketingová strategie by měla pomoci hledat přesně tuto „nefér výhodu“ a na ní stavět. Doporučuje se startupům, ale stejně by měl uvažovat každý, kdo buduje či rozvíjí svůj business už delší dobu.
Dobrá online marketingová strategie musí umět zajistit kvalitní návštěvnost, návštěvníky proměnit na zákazníky, přesvědčit je, že se jim oplatí vrátit a zůstat věrnými. K tomu všemu má online marketing nástroje, které je však nutné umět používat v prospěch firmy či brandu. Museli byste se stát specialisty v mnoha oblastech, abyste dokázali obstát v boji s konkurencí. Raději si specialisty na tyto oblasti najdete.
Zanalyzujte, které taktiky propagace jsou vhodné právě pro vás. Ať již v rámci strategie v domácím prostředí či strategie exportu. Tyto taktiky se mohou lišit. Můžete vyloučit ty, které jsou pro vás nerentabilní, avšak rozhodně žádnou nevynechte v procesu analýzy její vhodnosti pro vaše business plány. Webdesign a UX, PPC, obsahový marketing, SEO, sociální média, e-mail marketing, RTB, kreativita a corporate identity, mediamix pro klasickou online reklamu, affiliate marketing – to vše vám může pomáhat na cestě k dosažení vašich cílů. V naší agentuře pokrýváme veškeré online aktivity. Pokud tedy hledáte spolehlivého partnera, který se zabývá online marketingem, jsme tu pro Vás!
Nezapomeňte, že „obsah je král“. Obsah prodává. Ve vaší marketingové komunikaci záleží na každém slově. Nepodceňujte sílu slova a najměte si i na obsahový marketing ty, kteří mu rozumí. Jedno jediné slovo ve větě dokáže ovlivnit to, jak se bude vaše služba či produkt prodávat. Piště pro „publikum“, které chcete získat jako své zákazníky. Informujte je, bavte i vzdělávejte.
Samozřejmě neuzavřete se pouze do online světa. Stále jste součástí reálného světa a ten funguje i s jinými mediálními kanály. Často jsou však drahé a je vždy nutné pečlivě zvážit jejich rentabilitu. Zatímco v online propagaci si snadno změříme její účinek, mnohé standardní ATL kanály jsou měřitelné výrazně hůř. Opomenout je ale mnohdy nelze.
Cestou k dobré marketingové strategii je zpětná analýza dat o zákaznicích jejich chování i prodeji. Vyberte si dobré nástroje pro další analýzy, ale i lidi, kteří umí s těmito daty pracovat, vyhodnocovat je a vyvodit z nich závěry pro další směřování marketingu. Je to zdlouhavá práce, která však zajišťuje zefektivnění vynakládaných nákladů na marketing. Neoplatí se na ní šetřit, protože právě ona umí ušetřit nám. Dokáže nás též rychleji posouvat k plánované metě a vyvarovat se slepým uličkám.
Jak řešit online marketing? Dělat to interně, s vlastními zaměstnanci, bývá mnohdy to nejdražší a nejméně efektivní řešení. Hodí se originální pohled zvenčí, nadhled a možnost pracovat se specialisty na dílčí taktiky propagace. Ideální je, když je najdete v jedné firmě. Ušetříte čas, peníze a nebudete muset koordinovat činnosti spolupracujících agentur či odborníků-jednotlivců. Firmou, která vám tento full servis pro online marketing nabídne, je Tige.cz. Navrhne pro vás online marketingovou strategii, postará se o to, abyste ze všech zvolených marketingových taktik vytěžili maximum a vše podloží číselnými výstupy z datové analytiky. Objednejte si nezávaznou konzultaci.
Které technologie ovlivní marketingový trh, proč potřebujete dát šanci TikToku a kolik sekund udrží dnes zákazník pozornost? Na tyto a další otázky odpovídáme v ultimátním průvodci marketingových trendů pro rok 2022.
Pokud máte web nebo e-shop, určitě víte, jak je důležité SEO. Nejspíš už i víte, jaká klíčová slova přivádí vaše zákazníky a možná už tvoříte optimalizovaný textový obsah. Na úplné základy ale zapomenou i zkušení marketéři.
Jak psát dlouhodobě blog, který budou uživatelé i vyhledávače milovat? Jaké univerzální rady využít? Článek zaměřený na triky a tipy v copywritingu a psaní úspěšného blogu. Vyzkoušejte v praxi!
Zavolejte nebo nám napište zprávu. Pobavíme se o možné spolupráci a rozhodnutí, zda toho půjdete s námi pak necháme na vás.
Mám zájem o spolupráci